Tahukah Kamu (Asal Usul Tren Video Harlem Shake?)

Tahukah kamu tarian Harlem Shake ini bermula  pada tahun 1981 di Harlem,New York yang mana  tarian dari euthopia ‘Eskista’ ialah tarian asalnya.Seorang pemuda bernama Al bm telah mencipta suatu tarian yang menggerakkkan bahu dan seluruh badan.Tarian ini telah dinamakan ‘albee’.

harlem shake

harlem shake

Tarian ini terus berkembang dari semasa ke semasa hingga mendapat sambutan yang hangat sekitar tahun 2011 setelah G Dep seorang rapper dari Harlem   mempersembahkan gerakan ini di dalam videonya. Pada tahun 2006 rapper Mase juga mempersembahkan gerakan ini di dalam video musiknya berjudul ‘Welcome Back’. Pada tahun 2012 ,gerakan ini kembali popular “Harlem Shake,” sebuah judul lagu bass heavy instrumental telah dihasilkan oleh produksi  Baauer. Video ini telah dimuat di  youtube pada 23 august 2012 dan telah mendapat respon yang kini luar biasa dari seluruh dunia.

sumber: viva.co.id, old.uniknya.com, Maret 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Exit Jangan Lupa Klik Like/Suka www.uniknya.com